На квартира: да си върнем депозита при изнасяне

януари 4, 2018
33 На квартира да си върнем депозита при изнасяне

2018-та е тук и този материал е за тези от вас които живеят под наем и планират да се местят. Как да си гарантирате връщане на депозита? Няколко неща, които трябва да знаете, при изнасяне и преди нанасяне в квартира.

Като се замислим за “голямата картинка”, първото което на човек му идва на ум са два сценария: със и без договор.

Но всъщност няма такъв вариант. Често някой си намира квартира директно от собственика само за да бъде културно изгонен преждевременно, поради липса на писмено споразумение и уточнен срок за предизвестие. “Така се разбрахме” може да се каже, че има давност до 1 седмица.

Затова ето го и първото правило:

#1 – Осигурете си писмено споразумение при нанасяне

Винаги, когато работите с агенция, ще имате и договор. И от този договор се надгражда всичко останало в плана ви да си гарантирате депозита при изнасяне.

Но ако не наемате чрез агенция? Ако бай Иван смята, че ‘като му дойде времето ще го мислим’?

За да имате писмено споразумение с легална тежест ви трябват следните неща:

  1. две копия на споразумението
    – ксероксът е вариант, само ви трябват “мокри подписи”, а не ксерокопирани
  2. дата и град, където е сключено споразумението
  3. трите имена и ЕГН на наемателя
  4. трите имена и ЕГН на наемодателя
  5. Изброени по точки условия за изпълнение на отдаването под наем
    1. Кога и как се плаща наема
    2. Какво съдържа апартамента (подробен списък)
    3. Видове щети
    4. При кой вид щета – как се подхожда
    5. Условия за освобождаване на депозита
  6. Дата и подпис на наемателя
  7. Дата и подпис на наемодателя

Важно е да не забравяте, че въпреки сериозността на това споразумение, вашата цел е да го използвате за да приключите ‘сделката’ без спорове и без съдебни зали.

Условията се пишат по едно на ред и всяка точка описва накратко, с прости и еднозначни думи се случва, например:

“Наема на стойност 250 лева се плаща от наемателя на всяко 28-мо число от месеца, в брой. Приема се забавяне от 4 дни по плащането.”

За обезщетенията (където обикновенно отива депозита):

“Апартаментът има печка, климатик…”
“Депозита се използва за възстановяване на упоменатата техника и/или увредено обзавеждане в апартамента”

Тук е добър момент да се разберете с хазяите си относно ежедневите следи от употреба. Например, това са петна от пръсти по стените, ключовете на осветлението и дръжките на врати и прозорци.

Уверете се, че е вписано в договора какво са следи от ежедневна употреба и дали се изисква от вас да бъдат напълно заличени при предване на апартамента.

Така си спеспявате евентуалното ‘ще ми трябват целия депозит за да пребоядисам хола’ от хазяите.

Ако вече имате договор

Преди да подписвате, помолете да ви оставят насаме за 5 минути за да можете да прочетете договора на спокойствие и да помислите в какви ситуации как би важал. Също за да изброите какви промени или допълнения бихте искали.

#2 – Направете оглед със хазяите

Преди да се нанесете, направете оглед със хазяите за всякакви недостатъци или проблемни места в апартамента. Запишете ги в договора и дори им направете снимки. Уверете се, че и хазяите имат копие.

Така по взаимно споразумение апартамента ще се използва от вас и няма да бъдете ‘таксувани’ за тези недостатъци или повреди при напускането му.

Също така може да бъде вписано в договора, че поемате отговорност за ремонти на малка стойност. Например до 50 лева. Пазете си касовите бележки и фактурите за всички такива покупки. Съхранявайте ги прикрепени към договора.

#3 – Когато нещо се повреди, незабавно уведомете хазяите

Бойлерът или тоалетното казанче се повреди? Колкото по-скоро уведомите хазяите толкова по-малко вероятно е вие да излезете виновни за състоянието им.

Също така прикрепете един лист към договора, в който ще записвате кога сте се обадили за нещо, дали е направено нещо по въпроса и след колко време. Това е лесен и много убедителен начин, който да използвате ако възникне спор за нещо неработещо по апартамента при изнасяне и че не сте вие отговорни.

#4 – Записвайте си когато поправяте или подобрявате пространството

Дали сте боядисали стените или сте сменили филтъра на климатика – водете си списък с поправките и стойността им, прикрепен към договора заедно с всички касови бележки и фактури. Нормално е да смените изгоряла крушка или нагревател когато се наложи, но доказателството че сте се погрижили за мястото ще ви бъде от полза ако оспорят връщането на депозита при изнасянето ви.

#5 – Щателно почистване

Един от най-лесните начини да си гарантирате освобождаване на депозита е да почистите апартамента. Често се оказва добра идея да посветите цял ден на това. Най-добре го направете в деня преди да се срещнете с хазяите за последно.

Възможно е по време на изнасянето да има следи от обувки и други подобни. Затова се погрижете за чистотата след като апартаментът е съвсем опразнен.

В зависимост от депозита, който сте платили и размера на апартамента, може да си струва да наемете професионално почистване.

Преместихте ли се вече?

Запазете удобен ден и час за преместване и изпратете безплатно запитване сега към експерт на Атлант или се запознайте с услугите по преместване на дома и офиса.

Научихте ли нещо ново?

Абонирайте се за още полезна материали в любимата Ви социална мрежа: Facebook, LinkedIn или GooglePlus.